torsdag 6 september 2007

En poäng till Odenberg!

Blåöga blev igår rätt imponerad av förre försvarsministern Mikael Odenberg (m). Blev rätt förvånad över att han valde att avgå men efter att ha lyssnat på hans presskonferens förstår jag honom precis! Att först bestämma hur mycket som skall sparas och sedan besluta vad som ska göras med de pengar som är kvar låter som helt fel tågordning i mina öron. Att inledningsvis vänta på Försvarsberedningen säkerhetspolitiska analys för att därefter besluta i riksdagen om FM inriktning och sist bestämma hur stor plånbok försvaret skall förfoga över låter mer rimligt för mig. Särskillt eftersom FM skall utöka sitt internationella engegemang och bli ett insatt insatsförsvar! Sen att detta är Reinfeldts tredje ministeravhopp stärker inte hans regering i mina ögon.

Sammanfattningsvis håller jag med Odenberg och tycker att det var rätt markering av honom att avgå. Det ska nu bli spännande att se hur herr Tolgfors axlar manteln som ny försvarsminister.

Inga kommentarer: