måndag 6 februari 2012

Gymnasie eller inte?

Det debatteras ju en hel del nu om huruvida det ska krävas att ha gått gymnasiet eller inte för de som ska bli soldater. Johanne Hildebrandt tycker till exempel att det inte ska krävas det (läs hennes kolumn på svd.se). Jag tycker att hon till del har helt rätt. Jag håller till exempel med om att det som soldat krävs styrka, uthållighet, mod och ett stabilt psyke, något som man inte kan läsa sig till. Det man däremot kan läsa sig till är en högre allmänbildning.

För en bra soldat är det viktigt att ha goda kunskaper om till exempel omvärlden. Jag menar därför att det är viktigt att våra blivande soldater till exempel läser mer samhällskunskap än det som ges i grundskolan. Jag tycker inte att det är att exkludera delar av samhället, jag tycker att det ger våra soldater bättre förutsättningar. Självklart är det viktigt att soldaterna får högre lön, 16000 är pinsamt löjligt! Skärpning Försvarsmakten!

Vill lägga till också att jag anser att det inte enbart är en fråga om kunskap heller utan även om status! För att det ska vara hög status (vilket det borde vara) att vara soldat bör de ha gått gymnasiet (och så var det det där med lönen...).

1 kommentar:

Xanthopteryx sa...

Man kanske borde ha något form av inträdesprov? Eller meritgenomgång? Finns ju vissa gymnasieutbildningar som knappt innehåller vettiga delar om omvärlden, medan det finns människor som inte gått gymnasiet men tack vare andra orsaker lätt skulle klå genomsnittet vad gäller sådan kunskap. Kanske är det inte gymnasium eller inte, utan faktiskt vad man kan och även vilken vilja och vilket intresse man har?